Gunilla Sjögren - Konstnären ---

Johann Sebastian Bach 21/3 1685 – 28/7 1750

1707 gifte sig Bach med sin syssling Maria. De fick 7 barn, men bara 4 överlevde spädbarnsåldern. 1720 dog Maria. 1721 gifte han om sig med Anna Magdalena Wülken. I äktenskapet föddes 13 barn, men bara 6 överlevde fadern. Bach var centralgestalt i den protestantiska kyrkomusiken med tanke på hans rika produktion av verk för kyrkoårets olika högtider. Också inom orgelmusiken räknas han till de främsta. Dessutom var han en skicklig pedagog.

Bilden av Johann Sebastian Bach är broderad på linneväv efter inspiration från olika samtida målningar av kompositören. Vävtekniken är mönstrad motsatsbindning i varp- och inslags-satin, egentlig dräll, som kunde vävas under Bachs levnadstid på 1700-talet och som vävs på motsvarande sätt idag år 2017! Vävnadens motsatsbindning ger koppling till Bachs kompositioner i kontrapunkt, en metod att komponera musik, som kändes omodern i mitten av 1700-talet, men som står sig och fascinerar än i dag. Ängeln ovanför kompositörens huvud visar att musiken Bach skapade är himmelskt välljudande. De broderade noterna är exakt återgivna från originalmusiken till stycket ”Jesu bleibet meine freude”. Rörelserna i notraderna uttrycker att hans musik är lika levande och njutbar i våra dagar, som när den skrevs. I Thomaskyrkan i Leipzig verkade Bach som kantor och kompositör i 27 år fram till sin död 1750. Här är kyrkan broderad på kompositörens bröst, där även orgelpiporna och orgelpallen i Thomaskyrkan finns återgivna invid J.S. Bachs hjärta.

Tavlan är komponerad och utförd av textilkonstnär Gunilla Sjögren, Göteborg 1992

Wolfgang Amadeus Mozart 27/1 1756 – 5/12 1791

16-årig, 1772, anställdes han som konsertmästare. 1779, 23-årig, anställdes han som hovorganist hos ärkebiskop Colloredo av Salzburg, som han bröt med 1781 för att verka som fri konstnär i Wien. Han var under några år Wiens mest firade pianist. Mozarts alster är med tanke på hans korta liv osannolikt omfattande! Han hade fin klangkänsla och märkligt sinne för formens och uttryckets balans. Mot slutet av 1780-talet gick – utan tydlig orsak – hans popularitet tillbaka. Han får ekonomiska problem. 1791 dör han efter flera månaders sjukdom endast 35 år gammal. Han begravs i en massgrav.

Bilden av Mozart är skapad efter inspiration av samtida målningar av honom. Konstverket är broderat med silke-och lin-garner på ett rosenmönstrat damastvävt tyg av handspunnet lin. De första klarinetterna gjordes av rosenträ och den valda bottenvävnaden ger en konstnärlig koppling till dåtidens klarinettillverkning. På klarinettens munstycke finns ett bamburör. Notlinjerna är lodräta, som bambuväxten växer mot himlen. Här på toppen ser man bambublad som vajar. De broderade noterna är exakt återgivna från Mozarts klarinettkonsert. Klarinettisten Erik Andersson i Göteborgs symfoniker godkände notbilden och gjorde en reflektion. Han visste att konstnären valt en tidskrävande textilteknik och kände henne väl efter många års äktenskap, suckade och sa: ”Tänk, att du kan brodera en paus så fint, men kan inte ta en själv!”

Tavlan är komponerad och utförd av textilkonstnär Gunilla Sjögren, Göteborg 1992

Ludwig van Beethoven 1/12 1770 – 26/3 1827

1792 bosatte sig Beethoven i Wien. Han vann anseende som pianistisk improvisatör och blev ett stort tonsättarnamn. En tung börda var den hörselskada som började märkas 1797 och som ledde till total dövhet. I sin konst var han den obundne individualisten, som formade sin tonpoesi efter egensinnigt personliga lagar. Han förblev ogift.

Tavlan är broderad på linneväv med lin- och silke- garner. Mönsterbindningen i vävnaden är ”Gåsöga”. Kompositörens hörsel försämrades gradvis under 20 år och vävmönstret associerar till att hans andra sinnen fick allt större betydelse. På Beethovens bröst är öra och hörselsnäcka broderade för att ytterligare understryka kompositörens stegvisa hörselnedsättning till total dövhet. Nederst i konstverket är noter ur Pastoralsymfonin broderade. I symfonin hörs gökars ho-ho. Här i bilden gestaltas deras närvaro genom små vingslagsprickar på himmelen med tillhörande broderade ”ljudslingor”! Den pastorala idyllen förstärks dessutom genom de betande korna.

Tavlan är komponerad och utförd av textilkonstnär Gunilla Sjögren, Göteborg 1992

Pjotr Tjajkovskij 7/5 1840 – 6/11 1893

Efter juridisk examen var han statstjänsteman, men 1862 gick han definitivt över till musiken. Tjajkovskij är senromantikens mest personlige tonsättare. Tjuskraften i hans musik beror framför allt på melodisk klangfärg i skönklingande harmoni.

Tavlan är broderad på grov, rysk linneväv för att koppla an till kompositörens hemland. De broderade noterna nederst i tavlan är ett avsnitt ur hans sagobalett ”Svansjön”. Svanarna är tänkta att vara sångsvanar, för att ytterligare ge en dimension till kompositörens musik. Målningen med nål och tråd ingick i utställningen ”Himmel, hav och Västanvind” i Kristallsalen i Marstrands bibliotek år 1992. Bland besökarna på utställningen fanns en man som på pricken liknade Pjotr Tjajkovskij. Han avled ju 100 år tidigare. Denne spegelbildsliknande man visade sig vara ornitolog. Han påpekade att de broderade svanarna var sångsvanar, eftersom de inte hade knölar på näbben, men däremot tyckte han att näbbarnas yttre spetsar skulle ha mera svärta för att vara exakt lika sångsvanar! Den Tjajkovskij-liknande ornitologen har säkert rätt!

Tavlan är komponerad och utförd under år 1992 av textilkonstnär Gunilla Sjögren, Göteborg